Laden . . .

Aandacht voor mantelzorgers

Katwijk is kampioen mantelzorgen. Maar zij cijferen zichzelf vaak weg. Welzijnskwartier Katwijk biedt hulp aan mantelzorgers. En DSV werkt graag met Welzijnskwartier samen om via de Zorg Thuis cliënten en hun mantelzorgers mensen op deze mogelijkheid te wijzen.

Mantelzorgers sneller in beeld dankzij thuiszorg DSV

Katwijk is kampioen mantelzorgen bleek vorig jaar uit een enquête onder 500 Katwijkse mantelzorgers van MantelzorgNLPro. Toch zien veel mantelzorgers zichzelf niet als ‘mantelzorger’. Ze zien zorgen voor een zieke naaste als iets vanzelfsprekends. Als iets wat bij het leven hoort.

Wat opvalt in dezelfde enquête is dat mantelzorgers niet snel om hulp en ondersteuning vragen. Tegelijkertijd zijn ze niet goed op de hoogte van ondersteuningsmogelijkheden en regelingen. Hierdoor missen ze informatie en staan er vaak alleen voor.

Ondersteuning door Welzijnskwartier

Welzijnskwartier ondersteunt al vele jaren mantelzorgers in Katwijk en bereikt ruim 1500 mantelzorgers. Dat is veel, maar we weten dat er veel meer mantelzorgers in Katwijk zijn. Welzijnskwartier meldt dan ook in een persbericht: “We zijn daarom heel blij met de samenwerking met DSV, die voortaan via de thuiszorg mantelzorgers informeert wat Welzijnskwartier voor mantelzorgers kan betekenen en het belang van inschrijven zal benoemen. Welzijnskwartier onderhoudt vervolgens contact met de mantelzorgers. Onder meer door ze op te bellen en te vragen hoe het met hen gaat”.

Impact

Annelies van Paridon, mantelzorgondersteuner bij Welzijnskwartier: “Mantelzorgers hebben het vaak heel druk en cijferen zichzelf weg. Wij hebben gemerkt dat het echt helpt als we hen opbellen en vragen hoe het met ze gaat. Men reageert vaak verrast. ‘Hé, dat vraagt eigenlijk nooit iemand aan me!’ Vervolgens denken we mee en geven we advies waar nodig. Soms gaat het om eenvoudige vragen, bijvoorbeeld over vervoer of over een vergoeding, maar regelmatig spreken we mantelzorgers die vastlopen, bijvoorbeeld bij het regelen van een logeerplek voor hun naaste. Het heeft veel impact op hun leven als dat niet lukt. Elke keer merken we weer hoe belangrijk zo’n eenvoudig telefoontje kan zijn.”

Samenwerking rond de cliënt

In de thuiszorg is het steeds belangrijker om goed samen te werken met het netwerk rondom de cliënt, zoals familie, buren en vrienden. Hierdoor kunnen cliënten langer thuis blijven wonen en kunnen mantelzorgers de zorg beter aan. DSV gaat als Thuiszorgorganisatie bij ieder nieuw intakegesprek uitleg geven over mantelzorgondersteuning en het inschrijfformulier van Welzijnskwartier overhandigen. Dit is een hele mooie ontwikkeling om meer mantelzorgers in beeld te krijgen en op tijd te kunnen ondersteunen.


Taart voor Zorg Thuis

Als dank ging Welzijnskwartier samen met Directeur Gwen Spies, op donderdag 27 juni, langs bij Denise Ouwehand, wijkverpleegkundige i.o. van DSV en Karolien Meijvogel, Teammanager Zorg thuis om een taart te overhandigen. Uiteraard wil Welzijnskwartier met meer thuiszorgorganisaties in gesprek om mantelzorgers beter in beeld te krijgen. Alleen door samen te werken kunnen we de zorg goed aan. Interesse? Neem contact op met AnneliesvanParidon@welzijnskwartier.nl

Gerelateerd nieuws