Laden . . .

Cliëntenraad: waardevolle vertegenwoordiging 

De Cliëntenraad van DSV zorgt ervoor dat de cliënten medezeggenschap hebben bij DSV. Heel belangrijk, want zo wordt er niet óver hen gesproken, maar mét hen. En juist die eigen regie kan de kwaliteit van leven in deze levensfase enorm verhogen, zo benadrukt de enthousiaste voorzitter van de Cliëntenraad van DSV, Janneke van der Plas.

De enthousiaste voorzitter van de Cliëntenraad van DSV, Janneke van der Plas, met haar hond Saar.

Cliëntenraad: waardevolle vertegenwoordiging

Interview met Janneke van der Plas, voorzitter van de Centrale Cliëntenraad (CCR) van DSV

De Cliëntenraad van DSV zorgt ervoor dat de cliënten medezeggenschap hebben bij DSV. “Heel belangrijk!”, zegt Janneke van der Plas, voorzitter van de Centrale Cliëntenraad (CCR) bij DSV. “Vooral omdat je bij ouderen vaak merkt dat er óver hen wordt gepraat in plaats van mét hen. Die eigen regie van de cliënten is juist zo belangrijk. Het gaat om hún kwaliteit van leven en hoe zij dit zelf zo goed mogelijk kunnen inrichten in deze fase van het leven. Voordat je het weet ben je toch weer besluiten óver mensen aan het nemen in plaats van samen mét hen. Het is belangrijk dat cliënten zelf hun eigen leven kunnen leiden zoals zij dat willen, mét hulp, ondersteuning en zorg van DSV.” 

Bijpraten

Met haar hondje Saartje is Janneke van der Plas een bekende verschijning bij DSV. Soms is ze er voor een vergadering met de andere leden van de CCR, soms om even bij te praten of om te horen hoe het gaat. Ontspannen en open en altijd concreet meedenkend. Ze vertelt graag meer over het belang van de Cliëntenraad en waarom lid zijn zo waardevol is. “Ik zat al in de Cliëntenraad voor Zorg Thuis van DSV.  De vorige voorzitter van de CCR vroeg mij of ik interesse had in deze rol. Ik heb jarenlang gewerkt in het management van de gehandicaptenzorg. Ouderenzorg had langere tijd wel al mijn belangstelling, en na mijn pensionering besloot ik me hiervoor op vrijwillige basis in te zetten in de cliëntenraad bij DSV. Vertegenwoordiging van onze cliënten is gewoon nodig en het geeft veel voldoening om hieraan bij te dragen. Ik ben wel voorzitter, maar natuurlijk ook één van de vijf leden in de CCR. Samen maken we aanbevelingen en denken we mee. We zijn kritisch, maar wel positief kritisch. Het is en blijft nodig dat de cliënten gehoord worden en dat wij namens hen mee kunnen denken. Vind je dat ook belangrijk? Wordt dan vooral óók lid!” 

Luisterend oor

DSV heeft 5 cliëntenraden voor elke locatie één; Duinrand, Salem, Vlietstede en Rustoord en voor Zorg Thuis. In de Centrale Cliëntenraad, waarvan Janneke voorzitter is, zijn leden van alle cliëntenraden vertegenwoordigd. 

“Je legt je oor te luisteren en kunt er ook echt wat mee doen. In de afgelopen jaren is er veel vernieuwd binnen de organisatie en dat is goed. Daarbij hebben wij ook steeds meegedacht. Er zijn veel nieuwe stappen gezet. En er is veel fris talent binnengekomen, van alle leeftijden. Een mooie mix van mensen. Dat maakt veel verschil en dat zie je direct ook terug in de processen binnen de organisatie. De beweging die we nu maken vind ik heel mooi; van zorg naar leven. Het gaat om de laatste fase van het leven en die wil je zo goed mogelijk léven. Het is eigenlijk zó logisch om dit voorop te stellen”.  

Nieuwbouw Salem

Een van de dossiers waarbij ook de cliëntenraad van DSV nauw betrokken is, is de nieuwbouw voor locatie Salem. Janneke van der Plas hield dan ook een vurig pleidooi voor de komst van het nieuwe Salem, namens heel veel ouderen. 

“Inderdaad, wat ik ook erg mooi vind om te doen is meedenken over het nieuwe Salem. Het is goed dat het er nu eindelijk echt gaat komen. Hier is zo’n behoefte aan! Het wordt echt prachtig, niet alleen hoe het eruit komt te zien en in de omgeving past. Maar ook de voorzieningen en de hele opzet en gedachte erachter. De hospice, de buurtfunctie, de ruimtes waar mensen zich straks vrij kunnen bewegen, fantastisch. Daar denken we graag bij mee”. 

Toegevoegde waarde

Ook over bijvoorbeeld een belangrijk onderwerp als maaltijden denkt de Cliëntenraad mee. “Maaltijden zijn voor ouderen vaak het hoogtepunt van de dag. We bekijken het dan weer vanuit een ander gezichtspunt, verdiepen ons in de beleving vanuit de cliënten. Wij zien dan bijvoorbeeld dat het voor cliënten met dementie vaak niet duidelijk is wat er nu precies op het menu staat. Ook al staat het op een krijtbord. Voor hen zeggen woorden niet altijd duidelijk wat iets is. Hoe kunnen we dat inzichtelijker maken, bijvoorbeeld met afbeeldingen, zodat ze echt kunnen kiezen wat ze willen?” 

Dat zijn mooie onderwerpen om bij mee te denken, vertelt Janneke. En ook voor haarzelf zijn het soms verrassende dingen die ze tegenkomt. Er is veel afwisseling en er zijn allerlei nieuwe ontwikkelingen in de ouderenzorg en in de maatschappij. 

“Daarnaast groei ik ervan en ontwikkel mij natuurlijk ook verder in deze rol. Het contact onderling is erg leuk, je draagt samen bij aan een waardevol doel. En je leert zelf steeds weer bij. Je ontmoet allerlei mensen en ook dat is allemaal van toegevoegde waarde!” 

Meer weten over de Cliëntenraad van DSV, of zelf lid worden? Je bent van harte welkom! 

Kijk hier voor meer informatie over de cliëntenraden van DSV

Gerelateerd nieuws